zaterdag 29 maart 2014

Oosterbeek - Warnsborn - Hoogkamp (Arnhem)

Op deze prachtige en zonnige dag begint onze eerste echte wandeling van dit jaar op het station van Oosterbeek. Dit Gelderse plaatsje met ongeveer elf duizend inwoners dat een paar kilometer ten westen van Arnhem ligt, staat onder andere bekend om de Airborne Wandeltocht die er elk jaar op de eerste zaterdag van september wordt gehouden. De wandeltocht is een eerbetoon aan de 1747 geallieerde militairen die tijdens de Slag om Arnhem (september 1944) omkwamen. Vorig jaar september hebben Michael en ik de 15 kilometer van deze internationaal bekende wandeltocht (waar ruim 32.000 wandelaars uit meer dan 15 verschillende landen aan deel namen) gelopen.

Één van de belangrijkste bezienswaardigheden in Oosterbeek, naast het Airborne Museum en het Oorlogsmonument, is de Airborne begraafplaats. Vorig jaar zijn we tijdens de Airborne Wandeltocht er niet aan toe gekomen om deze begraafplaats, die toen wel op onze route lag, te bezoeken. Dat gaan we vandaag dus wèl even doen.

Airborne begraafplaats, Oosterbeek.
Aangekomen op de begraafplaats, ben ik meteen onder de indruk van de hoeveelheid gelijk uitziende witte grafzerken. Terwijl Michael een aantal van deze zerken van dichtbij aan het bekijken is, zoek ik juist even een geschikt hoekje op, om het geheel eens in me op te nemen. Na een moment van herdenking en het besef dat hier ruim 1700 gesneuvelde militairen liggen, die tijdens de Slag om Arnhem voor onze hedendaagse vrijheid vochten, vervolgen we onze wandeling noordwaarts richting landgoed Lichtenbeek.

 

Vandaag lopen we een route die beschreven staat in één van die leuke en inspirerende wandelgidsjes van de ANWB. Mijn vriend Michael heeft er van de week eentje aangeschaft. Dit met het oog op de trainingskilometers die hij weer moet maken voor zijn tweede deelname aan de Nijmeegse deze zomer. Maar al gauw blijkt dat in ieder geval voor ons, zo´n wandelgids ook niet altijd alles is wat betreft de kaartjes en routebeschrijvingen. Omdat er in onze beleving meer bochtjes en weggetjes op het landgoed zijn dan dat er op het kaartje in het boekje ingetekend staan, moeten we al snel ook een beroep doen op onze intuïtie. Maar dat maakt het er voor ons alleen maar leuker op!


Uiteindelijk zorgt het geluid van razende auto's vanaf de N224, die in de buurt ligt, er voor dat we op een punt uitkomen waar we route uit het boekje weer kunnen vervolgen. We steken deze autoweg over en komen zo terecht op Landgoed Warnsborn. Een bosrijk gebied aan de zuidrand van de Veluwe, met een aantal prachtige heideterreinen, beekjes en vijvertjes en natuurlijk Hotel Groot Warnsborn.

         
                                             

Ook op Landgoed Warnsborn raken we een poosje de weg kwijt. Nadat we aan de voorzijde van Hotel Warnsborn linksaf zijn gegaan, moeten we volgens de wandelgids een ouderwetse ANWB-paddestoel tegen komen die ons verder de weg zal wijzen. Of de gids voor ons nu te onduidelijk is of wij gewoon een verkeerde interpretatie van de routebeschrijving hebben: wij komen maar geen wegwijs-paddestoel tegen op de route die we nu lopen. Na even wat dolen door het bos en het heidelandschap van Warnsborn, slaan we op gevoel een weg die ons uiteindelijk weer terug brengt bij de zijkant van het hotel, waar we eerder de voorzijde zijn gepasseerd. Omdat een zonsondergang ook niet meer zo heel lang op zich zal laten wachten, besluiten we om de route uit de wandelgids niet verder meer te volgen . In plaats daarvan laten we de wegwijs-paddestoelen die zich na Hotel Warnsborn ineens weer netjes overal aandienen ons vertellen hoe we het snelst weer in Arnhem kunnen komen.Vanaf nu is het nog iets meer dan 5 kilometer tot aan de Arnhemse woonwijk Hoogkamp. 

Michael.

Hoogkamp, Arnhem.
Herdenkingsmonument, Clement van Maasdijk.
Op het laatste stukje Warnsbornse heide (Schaarsbergen) van die dag, komen we nog een herdenkings-monument tegen met de tekst: "Op deze plaats verongelukte Nederlands eerste slachtoffer van de luchtvaart Clement van Maasdijk, 27 augustus 1910". Vlak voor aanvang van een vliegweek die van 28 t/m 31 augustus 1910 in Arnhem werd georganiseerd, stortte hij tijdens een korte demonstratie met zijn "Sommer"-vliegtuig hier neer en werd geplet door de motor van het vliegtuig.
Tegen de klok van zessen komen we na een wandeling van een kilometer of twaalf aan bij Hoogkamp. Na een middag vol genieten en weer veel plekjes te hebben gezien waar we nog nooit waren geweest, is het voor vandaag genoeg geweest. Twaalf kilometer mag dan niet veel lijken, voor ons was het zo voor de eerste keer van dit jaar best wel weer even wennen. Maar juist daarom gaan we de komende tijd nog meer mooie wandelingen maken! 

Tot onze volgende wandelblog!!

Jeroen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten